Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2013

Κατασκευή Κινητού - Αεριζόμενου πάτου

Καλησπέρα σε όλη την μελισσοπαρέα!!!  

Αφού αποφασίσαμε να γίνουμε μελισσοκόμοι το διάβασμα και το ψάξιμο στο internet επιβάλλονται. Στην αγορά ψάξαμε για κινητούς - αεριζόμενους πάτους αλλά οι τιμές τους ήταν λίγο πικάντικες. 
Μιας και τα χέρια μας πιάνουν αρχίσαμε τις κατασκευές!!

Έψαξα στο net για να βρω πιο σχέδιο θα κατασκευάσω και με ποιον τρόπο. Πολλοί συνάδελφοι έχουν φτιάξει πάτους και με διάφορους τρόπους. 
Βασικά τα σχέδια αλλιώς αρχίσανε και αλλιώς καταλήξανε....
Παίζει σημαντικό ρόλο τι όροφο θα έχουμε ή θα πάρουμε (σε διαστάσεις). Όπως ξέρουμε οι διαστάσεις των ορόφων από κατασκευαστή σε κατασκευαστή μπορεί να διαφέρουν από ~2-7mm, και αυτό θα παίξει ρόλο στο αν θα είναι στενή ή φαρδιά η βάση σε σχέση με τα πατώματα που θα βάλουμε.

Πάμε να ξεκινήσουμε.....

1ον Μετράμε τον όροφο που έχουμε ή θα πάρουμε.

Οι στανταρντ διαστάσεις ορόφου είναι 508x413mm.
Εδώ αυξομειώνουμε τις διαστάσεις ανάλογα με τις μετρήσεις που θα έχουμε από τους ορόφους μας

Όλα τα ξύλα έχουν πάχος 20mm. Το ξύλο που χρησιμοποίησα είναι πλανισμένο ελάτης στα 20mm.

Τα κομμάτια που θα χρειαστούμε για έναν πάτο είναι:

  1τεμ  41.3x10 (διαστάσεις σε cm)
  2τεμ  40.0x5   (διαστάσεις σε cm)
  1τεμ  41.3x5   (διαστάσεις σε cm)

Τα δυο ξύλα κάτω θα είναι 52x5,

Και τα πηχάκια που θα είναι γύρω γύρω που θα πατάει ο όροφος είναι 2x2
cm

   2τεμ 50.8
cm  δεξιά – αριστερά   
   1τεμ 37.3cm  πίσω 
Θα χρειαστούμε καρφωτικό αέρος με καρφί Τ 3,8cm.
Για να γίνει πιο εύκολη η κατασκευή έφτιαξα μια μήτρα με πηχάκια γύρω από τον όροφο στις τρεις πλευρές μόνο και τα κάρφωσα πάνω στον πάγκο μου.

Ξεκινάμε……

Βάζουμε τα 4 κομμάτια μέσα στην μήτρα: 
-Πίσω: το κομμάτι 41.3x5.
-Δεξιά - αριστερά τα κομμάτια 40x5.
-Εμπρός το κομμάτι 41.3x10.
Έπειτα, 
Δεξιά – αριστερά βάζουμε τα πηχάκια 2x2x50.8 βάζοντας ξυλόκολλα και μετά καρφώνουμε.
Πίσω μπαίνει το πηχάκι 2x2x37.3 με την ίδια διαδικασία και έτσι έχει δεθεί σχεδόν ο πάτος μας.

Τώρα από την κάτω μεριά θα βάλουμε τις βάσεις του πάτου (2τεμ 50.8x5cm  δεξιά – αριστερά). Θα μπουν από την εσωτερική μεριά για να στηρίζεται καλύτερα ο πάτος αλλά και να δεθεί.
Εγώ έβαλα και 3 βίδες στην κάθε βάση ώστε να γίνει μια στιβαρή κατασκευή.
Άνοιγμα πρώτα τρύπα με μικρό τρυπάνι και μετά βίδωμα η βίδα (εμπρός – στη μέση – πίσω).




Πάμε τώρα να μπουν οι οδηγοί για να μπει το κόντρα πλακέ για να κλείνει ο πάτος το χειμώνα.
Εδώ πρέπει να πω ότι, όσοι έχετε router μπορείτε να κάνετε ένα αυλάκι για να περνά το κ.π., είναι η καλύτερη περίπτωση. Εγώ έβαλα οδηγούς μεταλλικούς από ανοξείδωτη λαμαρίνα 40cm και την στρατζάρισα 1x3cm.






Την καρφώνουμε με καρφιά τύπου U μικρότερα από 20mm σε μήκος.
Καλό είναι αν θα επιλέξετε τον τρόπο αυτό, θα πρέπει να βάψετε τα σημεία που θα μπει ο οδηγός ώστε να μην πάρει υγρασία το ξύλο.

Το κόντρα πλακέ που πήραμε είναι 6mm για να κλείνει ο πάτος από κάτω σε διαστάσεις 31.7x45 και η σήτα 33x43 (για την σήτα μετρήστε την πρώτα).


 Τα κ.π. βάφτηκαν άσπρο χρώμα (ριπολίνη νερού) ώστε να φαίνονται οι βρομιές και τα βαρρόα που πέφτουν. 




Είμαστε στην φάση που θα πρέπει να αποφασίσουμε τον τρόπο που θα δεθεί το πάτος με τους ορόφους.

Υπάρχουν τρεις τρόποι:
1.   Με συνδετήρες τύπου ελάσματος.
2.   Με ρυθμιζόμενους συνδετήρες.
3.   Με ιμάντα.

Στην περίπτωση [1] που είναι και η καλύτερη ώστε να μην γίνουν πολλές επεμβάσεις αλλά υπάρχει ένα σοβαρό θεματάκι με την στρέψη στην μεταφορά της κυψέλης όταν την σπρώχνουμε από τους ορόφους.

Στην περίπτωση [2] έχουμε τον δύσκολο τρόπο και μπελαλίδικο αλλά τον ασφαλέστερο στο δέσιμο των ορόφων με τον πάτο. Αυτόν αποφασίσαμε να διαλέξουμε και θα σας τον εξηγήσω παρακάτω.

Στην περίπτωση [3] ο πάτος δένεται με τους ορόφους με ιμάντα, δεν μπαίνουν καθόλου συνδετήρες (δεν τρυπάμε την κυψέλη) και είναι ένας ασφαλής τρόπος για την μεταφορά.

Εμείς διαλέξαμε τον 2ο τρόπο όπου ήταν ας πούμε πιο μπελαλίδικος.
Σε αυτόν τον τρόπο οι κλασικές πόρτες δεν ταιριάζουν, γιατί βρίσκει ο συνδετήρας.
     
Επίσης υπάρχει και ο τρόπος των 2 μικρών πορτών δεξιά και αριστερά του συνδετήρα βάζοντας ένα τακάκι 5.5cm μήκος 2x2 όπου μετά από πολύ σκέψη και μελέτη καταλήξαμε σε αυτό.





Τώρα για να μπει ο συνδετήρας θα πρέπει να κόψουμε την σανίδα πτήσης 5cm ώστε να χωράει ο συνδετήρας όπως φαίνεται στις επάνω φωτό.

Η σήτα που πήρα είναι βαρέως τύπου, παραγγελία από Αθήνα μέσω μαγαζιού από δω στην Λάρισα γιατί λίγα μέτρα δεν έστελνε ο κύριος
Κόπηκαν τα κομμάτια με ψαλίδι και καρφώθηκαν με δίχαλα τύπου U 16mm μήκος. 





    



Οι τάβλες που πήρα είχαν φάρδος 10cm x 4.20m. Να ξέρετε όσο μεγαλύτερο φάρδος έχετε είναι και πιο ακριβή. Εγώ πήρα 10αρες σε φάρδος και για τα 5αρακια ξύλα μου τις έκοψε στη μέση. Και υπολογίστε ότι τα 5cm που γράφω επάνω είναι ~4,8 γιατί είναι και η κοπή 4mm του δίσκου. Σε αυτό δεν θα έχετε πρόβλημα.

Μετά την κατασκευή έπεσε το απαραίτητο στοκάρισμα με ατλακόλ + πριονίδι κοσκινισμένο ώστε να μην έχουμε σαπίσματα αργότερα. Μόλις στέγνωσαν λειάνθηκαν με γιαλόχαρτο. 

Αφού τελείωσε αυτό το στάδιο οι πάτοι βάφτηκαν με πίσσα ώστε να μονωθεί καλά το ξύλο. Τώρα δεν ξέρω αν το καλοκαίρι με τις υψηλές θερμοκρασίες θα αρχίσει να λιώνει η πίσσα και γεμίζουμε τα χέρια μας!!




Να και η κυψέλη τελειωμένη.....!!



Αλλά και οι πάτοι τελειωμένοι....!! 30 στο σύνολο. 




                                           

4 σχόλια:

liza Irma είπε...

οταν ομως θελεις να τα μεταφερεις αρα και να κλεισεις την εισοδο τι κανεις?ανοιγεις του συνδετηρες και βαζεις το ξυλακι κ τους κλεινεις παλι ?

Vasilis Papadakis είπε...

Αν δεις στην παραπανω φωτο υπαρχει στο κοψιμο εμπρος ενα ξυλακι 2x2 x 5 μηκος. Αυτο εχει χωρισει σε 2 τις εισοδους, 2 παρτακια και αρα δεν χρειαζεται ανοιγμα ο συνδετηρας. Μπορεις να δεις τα 2 πορτακια σε αλλες αναρτισεις που φαινονται. Αυτα εγιναν παραγγελεια στον ξυλουργο που πηρα και τους οροφους.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ όμορφή δουλειά! Συγχαρητήρια.Από θέμα κόστους όμως συμφέρει; Πόσο περίπου βγαίνει για την κάθε βάση;
Ήβη.

Vasilis Papadakis είπε...

Ο πατος βγηκε γυρω στα 7 με 8 ευρω, συν την ευχαριστηση οτι το εφτιαζες μονος σου.